Mehmet Güleryüz - Kırk Yıl Desen
05.Aralık.2003
Çağdaş Türk resminin öncü isimlerinden Mehmet Güleryüz “retrospektif desen sergisi” ile Yapı Kredi Kâzım Taşkent Sanat Galerisi’nde. 5-31 Aralık 2003 tarihleri arasında Yapı Kredi Kültür Merkezi / Kazım Taşkent Sanat Galerisi’nde izlenebilecek olan sergide, yaklaşık 100 desen izleyiciyle buluşuyor.
Mehmet Güleryüz ilk desen sergisini açtığı 1963 yılından bu yana, tam kırk yıldır, desen yapmayı sürdürüyor. Binlerce desen içinden oluşturulan retrospektif sergi, Güleryüz’ün uzun yolculuğuna, arayışlarına, dönüşümlerine, özel, ayrıksı dünyasına tanıklık ediyor.
Sergide ayrıca, Güleryüz’ün bugün sayıları 40’ı aşan defterleri de yer alıyor. Defterler, dünya sanatında bile örneğine az rastlanır bir ısrarın, sabrın, tutkunun kanıtları: ressam 40 yıldır hemen her gün defterinin başına geçip bir desen yapıyor, sonuçta ortaya gün gün izlenebilecek bir desen yaşamı çıkıyor. Defterlere, bizzat sanatçının yorumlarını, anlattığı öyküleri ve okuma önerilerini de içeren ve defterlerin sırlarını ortaya koyan bir video çalışması eşlik ediyor. Sanatçının kendi sesinden “Kırk Yıl Desen”.
Sanatçının desen kalemleri, araç gereçleri ve malzemeleri de sergide yerlerini alıyor. Kağıt ve kalem ile çıkılan uzun ve sert bir yolculuğun izdüşümleri.
Ayrıca, Güleryüz, serginin ilk iki gününde galeri fuayesinde gerçekleştireceği performansta, iki büyük desen çalışması yaparak, izleyenleri “desen” yaratma sürecine ortak ediyor.
Mehmet Güleryüz hayatının her evresinde, yıllarca defterlere, atılan, saklanan bütün kağıtlara, çizilebilecek büyük, küçük her boş alana, hatta nesneleri sadece gözüyle izleyerek boşluğa desen çizdi. Bu olay, Güleryüz’ün yaşamının vazgeçilmez bir yanı oldu. Bundan sonra desen Güleryüz için hınçların, doyurulmamış isteklerin, haksızlıkların, kızgınlıkların ve en önemlisi başkaldırının alanı haline geldi.
Güleryüz’ün desenleri, işaretlerle aktarılmış günceler gibidir. Her tür insani zaafın birinci elden aktarıldığı, düzeltmelerden yoksun, maskelenmiş “ben”in kendini duyurduğu kaygan, tehlikeli bir bölge, desen alanı, boş kağıt!
Güleryüz’de desen her zaman öndedir, yön göstericidir, sanatçının başat aracıdır. Ressam deseni hiçbir zaman tablo resmine bir hazırlık, bir eskiz olarak düşünmez, ilk çizmeye başladığı andan itibaren, desen, onun için başlı başına bir yaratıdır.
Canan Beykal
Yaşamöyküsü
1938 İstanbul doğumlu Güleryüz, ortaöğrenimini Saint-Joseph Lisesi'nde tamamlar. İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Resim Bölümü'nü 1966'da birincilikle bitirir. 1970-1975 yılları arasında devlet bursu ile Paris'te yüksek resim ve litografi eğitimi alır.
1950’lerin sonlarında oyunculuk üzerine eğitim almaya başlar. Cep Tiyatrosu’nda Haldun Dormen (1958) ve Beklan Algan’ın oyunculuk kurslarına, 1963 yılında profesyonel oyuncu olarak Arena Tiyatro Topluluğu’na katılır.
1975-1980 yılları arasında İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Resim Bölümü'nde ders verir. 1980-1984 yılları arasında New York'ta yaşar, 1984'te bir süre Brüksel'de heykel ve gravür çalışmaları yapar. 1985 yılında İstanbul’a döner.
1988'de İstanbul'da 25 yılı içeren retrospektif bir sergi açar.
1991'de Ankara Sheraton Otel Atrium’u için 14 resimden oluşan “Karşı Rüzgar” sergisini gerçekleştirir.
1991-1992 yılları arasında Uluslararası Plastik Sanatlar Derneği Kurucu Başkanlığı'nı üstlenir.
1998-2000 senelerinde İstanbul Devlet Tiyatrosu’nda misafir oyuncu olarak “Bir Küçük İş İçin Yaşlı Bir Palyaço Aranıyor” adlı oyunda rol alır.
Ödüller
1979 yılında “Sedat Simavi Vakfı Altın Madalya Ödülü” ile 1995 yılında “Nokta Dergisi Doruktakiler Plastik Sanatlar Ödülü”nü alır.
Retrospektif Desen Sergisi (1963-2003)
Yapı Kredi Kâzım Taşkent Sanat Galerisi
5-31 Aralık 2003 Bülteni PDF olarak buradan indirebilirsiniz.