Joseph Beuys - Aslolan Çizgidir
18.Şubat.2005
Çağdaş sanatın ustalarından Beuys, Yapı Kredi Kâzım Taşkent Galerisi'nde "Joseph Beuys - Aslolan Çizgidir" sergisi 18 Şubat'ta açılıyor.
"Sanatın amacı insanları özgürleştirmektir, ve bu nedenle sanat bana göre, bir özgürlük bilimidir."
Joseph Beuys
Yirminci yüzyılın ikinci yarısında, özellikle enstalasyonları, aksiyon ve happening'leri ile ünlenen Alman sanatçı Joseph Beuys'un Türkiye'deki ilk büyük sergisi 18 Şubat 2005'te Yapı Kredi Kazım Taşkent Galerisi'nde açılıyor. "Joseph Beuys - Aslolan Çizgidir" sergisi bir anlamda, her ne kadar farklı yaklaşımları olsa da, klasik ressamlarda olduğu kadar, her başarılı çağdaş sanatçının temelinde sağlam "çizgi"nin yattığını kanıtlıyor.
Sergide yer alan 145 desen, Beuys'un daha sonraki işlerinde iyice belirecek olan sanat anlayışının tüm ipuçlarını barındırıyor. Bu çizimler insan ve hayvan bilinci, düşünce ve dilin sorunları üzerine yoğunlaşıyor. Sanatçının desenleri onun Batılı sanatın sınırlarını zorlayan ve bir tür Doğulu anlayışını çağdaş sanata taşıyan düşün dünyasının izleri olarak görülebilir.
Sergide yer alacak olan Beuys seçkisi, Franz Joseph ve Hans van der Grinten kardeşlerin, Moyland Museum Schloss'taki Joseph Beuys Arşivi'nde bulunan yaklaşık 5000 parçalık Beuys koleksiyonundan seçildi. Serginin küratörlüğünü, müzenin Joseph Beuys Arşivi yöneticisi Bettina Paust üstlendi. Almanca-Türkçe yayımlanacak olan sergi kataloğunda Paust'un yanı sıra Franz van der Grinten, oğlu Gerhard van der Grinten, Barbara Strieder, Canan Beykal ve Ali Akay'ın yazıları bulunuyor.
Sergi Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık A.Ş., Goethe-Institut, Museum Schloss Moyland ve Westdeutsche Landesbank A.G. İstanbul’un işbirliğiyle gerçekleştiriliyor.
Biyografi
Joseph Beuys (1921-1986) Almanya'da Kleve'de doğdu. Sanata ilgi duymasına karşın tıp okumaya karar verdi. II. Dünya Savaşı’nda hava kuvvetlerine katıldı ve pilotluk eğitimi gördü. Kırım üzerinde uçağı düştü ve Tatar köylüler tarafından kurtarıldı. Köylülerin onu içyağı ve keçeye sararak iyileştirmeleri, Beuys efsanesinin önemli bir parçasıdır. Savaş bittikten sonra Düsseldorf Akademisi'nde sanat eğitimi aldı (1946-1951). 1950'lerde desen çalışmaları üzerine yoğunlaştı. 1961'de Akademi'de heykel dalında profesör oldu. 1972'de derslerine dileyen herkesi almak isteyince işini kaybetti, ama stüdyosunu kullanmaya devam etmesine izin verildi.
1962'de sanat, müzik ve edebiyatı biraraya getiren çalışmalarıyla dikkat çeken Fluxus grubuyla tanıştı; kısa sürede Fluxus'un en etkili ve ünlü üyesi oldu. Resimden performans sanatına geçmesinde, sanatın toplumda daha çok etkili olması gerektiğine inancı önemli bir rol oynadı. Beuys'un en tanınmış yapıtlarından birkaçı şunlardır: Keçe Elbise (askıda asılı, keçeden yapılma bir pantolon ceket takım), Kırkurdu , "Amerika'yı seviyorum ve Amerika beni seviyor" (Beuys'un kendisini keçeye sarıp beş gün boyunca bir çakalla aynı odada kaldığı bir performans), İçyağı Köşesi (bir köşede yığılı olarak erimeye bırakılan içyağı), Ölü Bir Tavşana Resimleri Nasıl Açıklamalı? (yüzü bala bulanmış ve altın yapraklarla kaplanmış olan Beuys'un elinde ölü bir tavşanla bir galeriyi gezerek ona tabloları anlattığı performans.)
Beuys çevreci ve politik kimliğiyle de dikkat çekmişti. 1967'de Alman Öğrenci Partisi'ni, 1970'de Doğrudan Demokrasi Kuruluşu'nu kurdu. 1979'da Alman Yeşiller Partisi'nin kurucuları arasında yer aldı. 1982'de Kassel'de 7000 meşenin dikileceği 7000 Meşe projesini başlattı, aynı fikrin başka şehirlerde de hayata geçirilmesini umuyordu.
1979'da Guggenheim Müzesi'nde retrospektif sergisi açıldı. Beuys'un yapıtları Museum Schloss Moyland'ın yanı sıra, aralarında Tate Gallery, MOMA, Kunstmuseum Basel'ın da bulunduğu belli başlı müzelerin koleksiyonlarında bulunmaktadır.
Museum Schloss Moyland Müzesi, Van Der Grinten Koleksiyonu, Joseph Beuys Arşivi (Kuzey Ren-Vestfalen Eyaletinde)
Moyland Şatosu Müze Vakfı 1990'da kuruldu. Von Steengracht ailesi şatoyu, Franz Joseph ve Hans van der Grinten kardeşler sanat koleksiyonlarını müzeye verdiler ve Kuzey Ren-Vestfalen eyaleti şatonun restorasyonunu ve müzenin çalışmasını sağlayacak finansal desteği sağladı. Şato ve çevresindeki bahçeler, restorasyondan sonra Mayıs 1997'de bir modern sanat müzesi olarak kapılarını açtı.
Müzenin çekirdeğini oluşturan, Franz Joseph ve Hans van der Grinten'in 50 yılı aşkın sürede oluşturdukları ve hâlâ genişletilmekte olan koleksiyon, güzel sanatlar ve uygulamalı sanatların neredeyse her alanından yaklaşık 60,000 yapıt içermektedir.
19. ve 20. yüzyıldan eserlerin bulunduğu koleksiyon dünyadaki en geniş Joseph Beuys arşivine sahiptir. Erwin Heerich, Herman Teuber, Rudolf Schoofs ve daha pek çok sanatçının yapıtları müzede yer almaktadır.
Joseph Beuys, van der Grinten'lere fotoğraf ve 18. Yüzyıl İngiliz gravürleri gibi farklı alanlarda koleksiyon oluşturmalarına yardımcı olmuştur.
Müze dünyanın dört bir yanında monografik ve tematik sergiler düzenlemektedir.
Joseph Beuys - Aslolan Çizgidir
18 Şubat – 31 Mart 2005
Yapı Kredi Kâzım Taşkent Galerisi