Tarihçe

  • Tarihçe
  • Tarihçe
  • Tarihçe
  • Tarihçe
  • Tarihçe
  • Tarihçe
  • Tarihçe
  • Tarihçe
  • Tarihçe
  • Tarihçe
  • Tarihçe

Dünden Bugüne: Yapı Kredi Kültür Sanat Zamandizinsel Bir Yolculuk

1988 Yapı Kredi Koleksiyonu’nda yer alan Hoca Ali Rıza’nın desen, yağlı boya ve sulu boyalarından oluşan 230 parça resim ilk defa topluca sergilendi.

1990 Yapı Kredi Koleksiyonu’ndan İbrahim Safi’nin yaptığı Türk müziğinin ünlü bestekârlarının portreleri sergilendi.

1992 Yapı Kredi Vedat Nedim Tör Müzesi açıldı. Yapı Kredi Kâzım Taşkent Sanat Galerisi, Yapı Kredi Vedat Nedim Tör Müzesi, Sermet Çifter Kütüphanesi ile üç salonda sergilere ve etkinliklere başladı. 1992 – 2005 yıllarında Namık İsmail, İbrahim Çallı, Avni Lifij, Hikmet Onat, Halil Paşa, Nazmi Ziya, Sami Yetik, Hoca Ali Rızasergileri yapıldı ve bu sergilerin ışığında hazırlanan kitaplar, müzayedeler ve koleksiyonerler için birer kaynak eser haline geldi. Bu kitaplar Türk resim sanatının bu kapsamdaki ilk kitaplarıdır. 1992-2002 yılları arasında Salı Toplantıları üstbaşlığıyla pek çok konuda söyleşi etkinliği düzenlendi. Sermet Çifter Salonu’ndaki bu söyleşi dizisi ile bir kitap dizisi de kuruldu.

1994 Yapı Kredi’nin kuruluşunun 50. yılı onuruna Kudret ve Hüner, Asya’dan Anadolu’ya İnen Rüzgâr, Doğu - Batı Arası Bir Gökkuşağı, Saltanatın İki Yüzü – Yazı ve Tuğra başlıkları altında İlk İslam Devletleri Beylikler Dönemi Selçuklu ve Osmanlı sikkeleri iki yıl boyunca sergilendi. Türk resminde beyazı en iyi kullanan sanatçı olarak tanınan Burhan Uygur’un büyük retrospektif sergisi açıldı ve kapsamlı ilk kitabı yayımlandı.

1995 Sinemanın 100. Yılı/Sinema Pulları Sergisi. Dünya sinemanın 100. yılını kutlarken biz de ilk sinema pulları sergisini açarak kutlamalara katıldık. Fikret Mualla Resim Sergisi: Karamsar hayatının içinde rengârenk bir sanatçı olan Fikret Mualla’nın ilk defa kapsamlı bir sergisi açıldı.

1996 Dua Taneleri/Tesbih sergisinde kültürümüzün vazgeçilmez parçası tespihin tarihimizdeki izleri sürüldü. "Türk Resminde Otoportre” sanatçının kendine bakması, sanatçının kendini yorumlaması izleyiciler tarafından büyük ilgiyle karşılandı, serginin etkisiyle koleksiyonerler bu konuda eser toplamaya başladı. Henri Prost "Şehri Düşünmek, Şehri Yaratmak" adlı sergide Atatürk’ün daveti üzerine İstanbul’a gelen Henri Prost’un 1936’da yaptığı İstanbul şehir planları sergilendi. Paris ekolünün önemli sanatçılarından Mübin Orhon’un en önemli koleksiyoneri Robert ve Lisa Sainsbury koleksiyonunda yer alan önemli eserler sergilendi. 1996-2007 yılları arasında Mehmet Güleryüz’ün dört önemli sergisine yer verildi.

1997 Cam Altında Yirmi Bin Fersah/Geleneksel Halk Resim Sanatından Camaltı Resimleri sergilendi. 1997, 1999, 2003, 2006 Resim, heykel ve desenleriyle dört önemli sergisine yer verdiğimiz Ömer Uluç’un son sergisi “Aralıkta Gidip-Gelmeler” açıldı.

1998 Mesut İnsanlar Fotoğrafhanesi; Türk Fotoğrafının İlk Yüzyılında Fotoğraf Makineleri ve Fotoğraflar sergisinde Türk fotoğrafının tarihi makineler ve aile fotoğrafları eşliğinde incelendi.

1999 Akdeniz'in Mor Binyılı; Yapı Kredi Koleksiyonu Bizans Sikkeleri Sergisi Türkiye'de yapılan ilk Bizans sergisidir. Sanatçının başka bir sanatçıya bakışı ve izleyicilerin sanatçılara bakışının sergilendiği "Sanatçı Portreleri" tıpkı otoportreler sergisinde olduğu gibi koleksiyonerlerin eser toplamasına yol açtı. “Ressam, Sultan ve Portresi” Gentile Bellini’nin Fatih Sultan Mehmet Portresi National Gallery koleksiyonundan ilk defa İstanbul’a getirildi ve portre inanılmaz bir ilgiyle karşılandı. Bütün bu sergiler çok özel konukların katıldığı söyleşi etkinlikleri ve panellerle desteklendi.

2000 “Yeryüzü Suretleri” Eski Osmanlı ve Dünya Haritaları sergisi.

2001 "Tanede Saklı Keyif" Kahve sergisinde ilk defa Türk Kahve Kültürü tüm yönleriyle sergilendi. “Boğazköy’den Karatepe’ye” Hititbilim ve Hitit Dünyasının Keşfi sergisi ile Hitit uygarlığının keşfi için 19. yüzyıl başlarından 1950'lere kadar yapılan kazı ve araştırmalarda kullanılan malzemeler, çekilen fotoğraflar, kazı raporları, belge ve objeler Türkiye'de ilk defa gün ışığına çıkarıldı. “Alâeddin’in Lambası” Anadolu’da Selçuklu Çağı Sanatı ve Alâeddin Keykubad Sergi konusu, içeriği itibariyle bir dönemi yansıtması açısından ilktir. Osman Hamdi Bey’den Günümüze Türk Resminde yer alan önemli sanatçıların desenlerinden oluşan “Çizgi ve Eller” sergisi, desenlerden de koleksiyon yapılabileceğini gösterdi. Andy Warhol Müzesi tarafından hazırlanan “Sanatı ve Yaşamıyla” Andy Warhol sergisinde sanatçının çok önemli yapıtları ilk defa İstanbul’da sergilendi. Şakir Paşa ailesinin üç sanatçısı Fahrelnisa, Aliye ve Füreya’nın eserleri “Üçü Birlikte” başlığı altında sergilendi. Süleyman Seyyid’den Günümüze önemli Türk Ressamlarının suluboya eserlerinden oluşan sergi “Su Resimleri” sergilendi ve koleksiyonerlere fikir verdi.

2002 Bruno Schulz’un önemli desenlerinin yer aldığı “Siyah Güneş Bruno Schulz” sergisi büyük ilgi gördü. Bir Baselitz Retrospektifi 1958-2001 Resim Sergisi sanatçının önemli yapıtları sergide yer aldı, ayrıca açılışta sanatçı yer aldı.

2003 “Troya” Efsane İle Gerçek Arası Bir Kente Yolculuk sergisinde büyük bir uygarlık orijinal eserleriyle ve kazı başkanı rehberliğinde İstanbul'da sergilendi. Elemterefiş” Anadolu’da Büyü ve İnanışlar sergisi yaşadığımız coğrafyanın gizemli dünyasına bir yolculuk niteliği taşıması bakımından önemlidir. “Women and the Ottoman Age” Japonya’nın beş şehrinde (Tokyo, Nagasaki, Kyoto, Kashiwa ve Osaka) sergilendi. Magnum’un fotoğraf sanatçısı Dünya çapında ün yapmış Robert Capa Türkiye’de sergisiyle 1946 yılında çektiği Türkiye Fotoğrafları sergilendi. “Osmanlı Saray Ressamı Fausto Zonaro”: Üç saray ressamından sonuncusu olan Fausto Zonaro’nun retrospektif sergisi Dolmabahçe Sarayı Mabeyn Salonu’nda sergilendi. “Sanatçı Defterleri” Osman Hamdi Bey’den günümüze sanatçıların özel kayıtlarını tuttukları kişisel cep defterleri sergilendi. “Galatasaray Sergileri 1916-1951” bir döneme ismini vermiş Galatasaray Sergiler’nin özeti sunuldu.

2004 Urartu – Savaş ve Estetik sergisi ile sarayları, kral mezarları, tapınakları, savaş donanımları ve günümüz takı tasarımcılığına ilham kaynağı olan süs eşyaları ile Urartu kültürü gözler önüne serildi. “Yıktın Perdeyi Eyledin Viran” Karagöz ve Gölge Oyunu Figürleri sergilendi. Dünya çapında tanınan fotoğrafçı Sebastiao Salgado’nun, arkadaşı Ara Güler’in koleksiyonundaki fotoğrafları sergilendi. Bir Usta Bir Dünya: “Sevim Burak”: edebiyat dünyasında efsanevi kişiliğiyle yer edinen Sevim Burak sergisinde, sanatçının gizemli yönü aydınlatıldı ve bir söyleşi etkinliği yapıldı. Türk resminin önemli bir dönemi olan “D Grubu 1933-1951” kapsamlı bir sergiyle anıldı. Topkapı Sarayı koleksiyonu Fatih albümü içerisinde yer alan ünlü minyatür ustası Mehmed Siyah Kalem’in eserleri “Ben Mehmed Siyah Kalem, İnsanlar ve Cinlerin Ustası” adıyla sergilendi ve bir söyleşi etkinliği yapıldı.

2005 “Kutsal Dumandan Sihirli Damlaya; Parfüm” başlıklı sergide özellikle ortaçağ İslam dünyasına, Osmanlı İmparatorluğuna ve Cumhuriyet dönemine ait yaklaşık 500 şişe ve belge sergilendi. “Joseph Beuys Aslolan Çizgidir Schloss Moyland Müzesi Koleksiyonundan Bir Seçki”: Beuys’un desenlerinden oluşan önemli bir sergiydi. İlhan Koman’ın eserleri ilk defa İstanbul’da bir Retrospektif sergi ile izleyiciye sunuldu. Sergi sırasında ünlü Akdeniz Heykeli Galatasaray meydanına taşınarak sergilendi.

2006 “Tunç Çağının Gizemli Kadını” tuncun kullanıma girmesiyle değişen sosyal yaşamla birlikte Anadolu kentsel topluluklarının Ana Tanrıçaya ve onun sunduğu berekete, işaret eden küçük heykelcikleri konuk edildi.

2007 Neolitik Dönem – 12000 Yıl Önce sergisinde Badisches Landesmuseum'da ziyarete açılan "İnsanlığın En Eski Anıtları, 12.000 Yıl Önce Anadolu" sergisi İstanbul'a taşındı. Freud öldüğünde çağdaş sanatçılar onun teorileri üzerine eserler üreterek Freud müzesine hediye ettiler. Bu eserler "Freud ve Çağdaş Sanat" sergisinde İstanbul’da ilk defa sergilendi. Pınar Yolaçan’ın İngiliz soylularının portre geleneğini eleştirdiği "Faniler" sergisi şaşırtıcıydı. Peter Hristoff'un eserlerinde çocukluğunun geçtiği Türkiye’den izler ile "Mutlu/Mutsuz" sergisini oluşturdu.

2007 Yapı Kredi Kâzım Taşkent Sanat Galerisi 2007- 2010 yılları arasında Melih Fereli danışmanlığında ve René Block küratörlüğünde uluslararası güncel sanatçıların yeni işler üreterek hazırladıkları sergilerine evsahipliği yaptı. “İstiklal Serüveni” başlığı altında yapılan bu sergiler binlerce izleyiciyi güncel sanatın çarpıcı isimleri ve eserleriyle buluşturdu.

“İstiklâl Serüveni” sergileri
Hale Tenger - “Lahavle”, 5 Nisan - 5 Mayıs 2007
Füsun Onur - “Erratum Musicale”, 7 Eylül - 6 Ekim 2007
Gülsün Karamustafa - “sineması/cinemasi”, 26 Ekim - 25 Kasım 2007
Ayşe Erkmen - “Aşağı Yukarı” / “Ups and Downs”, 16 Mayıs - 15 Temmuz 2008
Halil Altındere - “Bunun Bir Sergi Olduğundan Emin Değilim” / “I’m not sure if this is an exhibition”, 18 Eylül - 5 Ekim 2008
Elina Brotherus - 11 Ekim - 29 Kasım 2008
Cengiz Çekil - “Saat Kaç?” / “What Time is it?”, 18 Aralık 2008 - 31 Ocak 2009
Nasan Tur - “Ortak Duyuru” / “Collective Notice”, 15 Mayıs - 31 Temmuz 2009
Olga Chernysheva - 9 Eylül - 11 Ekim 2009
Esra Ersen - “Yolcular” / “Passengers”, 13 Mayıs - 20 Haziran 2010
Sarkis - “Bir İkona” / “An Icon”, 3 Eylül -20 Ekim 2010

2008 “Friglerin Gizemli Uygarlığı” sergisinin en önemli özelliği dünyanın ilk Frig sergisi olmasıydı. "Şehrime ulaşamadan bitirirken yolumu..." Nazım ve Vera, Moskova'dan İstanbul'a başlıklı sergisi ile Nâzım Hikmet’in Moskova yılları gözler önüne serildi.

2009 “Zamanın Görünen Yüzü Saatler” sergisi. Magnum fotoğraf sanatçısı Bruno Barbey’in "İtalyanlar" başlıklı fotoğraf sergisi. Ferhat Özgür’ün "Şehir Defteri" sergisi. Şükran Moral’ın performansı eşliğinde son derece şaşırtıcı ve kışkırtıcı eserlerin yer aldığı "Aşk ve Şiddet". Ali Kazma "Obstructions" sanatçının önemli video serisinden bir seçki.

2010 “Lidyalılar ve Dünyaları” sergisi ile Lidya uygarlığı konusunda kaynak sıkıntısı çekilen ülkemizde açılan bu ilk sergi büyük bir boşluğu doldurdu. “Renklerin Dönüşü – Tatarlı” sergisinde Antik Çağ ahşap boyama sanatının günümüze ulaşmış en önemli örneklerinden Tatarlı Tümülüsü’nün mezar odası sergilendi. Semiha Berksoy’un önemli yapıtlarıyla birlikte İRHM’sinde yer alan ünlü odası “Ben Yaşardım Aşk ve Sanatla” ismiyle sergilendi. Sergide sanatçının odası canlandırıldı.

2011 “PastPresentFuture” Dünya çapında çok önemli sanatçıların bulunduğu UniCredit Koleksiyonu’ndan Bir Seçki. Hattuşa’da 106 Yıl – İstanbul ve Ankara, Hitit kazılarının 100 yılı aşkın öyküsünü fotoğraflar, yaşanmış olaylar ve anılar eşliğinde ziyaretçilerine sundu.

2013 Hisseli Harikalar; Kentsel dönüşüm sırasından gönüllü yıkılan eski konaklar ve eski evlerden ana, baba, ata mirası arşiv ve eserler toplanarak sergi yapıldı ve kitapla kayda geçirildi.

2014 Doğumlarının 100. yılında Orhan Veli, Oktay Rifat ve Fazıl Hüsnü Dağlarca sergilerle anıldı.

2015-2016 tarihleri arasında binamız inşaat nedeniyle kapalıydı. Ama başka mekânlarda düzenlenen sergilerle Özdemir Asaf, Haldun Taner ve Behçet Necatigil doğumlarının 100. yılında anıldı.

2017 12 Eylül günü, yenilenen binamızın açılışı “Sarmal” başlıklı kapsamlı bir sergiyle yapıldı.